Sami Henrik
Sami Henrik

Category: Uncategorized

Kullervo

Information in English can be found below.

Teoksen musiikin tiedot

Nigel Kennedy & Kroke: Ederlezi
Ederlezi on mustalaisten epävirallinen kansallislaulu. Laulaja laulaa kevään juhlasta, josta hänet jätetään ulkopuolelle.

Sibelius: Finlandia, Op. 26 (Kapellimestari: Neeme Järvi)
Dir En Grey: Sa Bir
A Hawk and a Hacksaw: Waltz for Strings and Tuba

Terje Isungset: Svartisen
Terje Isungset tekee uutta jazzia soittimilla, jotka on rakennettu jäästä.

Jorma Juselius: Häävalssi
David Darling: New Morning (Darkwood VII)

Halleluja
(säv. ja san. Leonard Cohen, esitys: Susanna & The Magical Orchestra)

Kuulin, että oli olemassa salainen sointu,
jonka David soitti ja se miellytti Herraa,
Mutta sinä et taida välittää musiikista, vai mitä?

Se menee näin, kvartti, kvintti,
Pieni putous ja suuri nousu,
Vaiennettu kuningas säveltämässä Hallelujaa

Sanot, että häpäisen nimen.
No, minä en edes tiedä nimeä,
ja jos tiedänkin, mitä se sinulle kuuluu?

Jokaisessa sanassa on valonvälähdys.
Ei ole väliä minkä niistä kuulit,
pyhän vai murtuneen Hallelujan.

Tein kaikkeni, se ei ollut paljoa.
Koska en pystynyt tuntemaan niin yritin koskea,
Kerroin totuuden, en tullut tänne huijaamaan sinua.

Ja vaikka kaikki meni väärin,
Seison Laulun Herran edessä,
eikä kielelläni ole muuta kuin Halleluja.

*

General information in English followed by information about the music of the piece.

That which is not man will never become a man.
– Paavo Haavikko, Kullervo’s Story

This is a story about revenge told by the misunderstood perpetrator.

Kullervo is the blackest character in the Finnish national epic Kalevala. This exact story has been an inspiration for countless artists like J. R. R. Tolkien, Jean Sibelius and the Finnish metal group Amorphis.

This Kullervo returns to the roots of theatre in funeral. Of the oldest and blackest tragedy in Finnish heritage it searches for an answer to the violence of contemporary world and contemporary time.

In this contemporary dance piece an extreme personality in extreme conditions meets extreme movement that explodes between endless compression and total surrender.

Production, direction, set design, sound design and dance: Sami Henrik Haapala

Photography: Pekka Mäkinen

Original production co-produced with Jojo – Oulu Dance Center

*

Information about the music of the piece

Nigel Kennedy & Kroke: Ederlezi
Ederlezi is the unofficial national hymn of the gypsies. It tells about a celebration of Spring that the singer is cast out of.

Sibelius: Finlandia, Op. 26 (conductor: Neeme Järvi)
Dir En Grey: Sa Bir
A Hawk and a Hacksaw: Waltz for Strings and Tuba

Terje Isungset: Svartisen
Terje Isungset makes new jazz with instruments made of ice.

Jorma Juselius: Häävalssi (’Wedding Waltz’)
David Darling: New Morning (Darkwood VII)

Hallelujah
(Composition and lyrics Leonard Cohen, performed by Susanna & The Magical Orchestra)

Avoimuuden aika?|Time to open up?

(Julkaistu sanomalehti Kalevassa 17. 3. 2009.)

Avoimuuden aika?

Olen toiminut ammattitaiteilijana Oulun seudulla vakituisesti vuodesta 2004 ja sitä aiemmin osa-aikaisesti. Tänä aikana olen saanut kaikkiin teoksiini kohdeapurahoja niin paikallisesti kuin kansallisestikin ja olen tehnyt yhteistyötä lukemattomien yritysten, festivaalien, ravintoloiden ja yhdistysten kanssa. Olen myös ainoa, jonka oululaista tanssiteosta on esitelty Kymmenen Uutisissa.

Kyse ei myöskään ole marginaalitaiteesta. Aloitteestani viime syksyllä järjestetty Kadonnut Kaupunki tavoitti noin 1200 katsojaa, joka ylittää moninkertaisesti mm. monien alueen taidefestivaalien yleisömäärät.

Työskentelyapurahaa en ole kuitenkaan saanut vielä kertaakaan. Samalla ajalla paikallisilla työskentelyapurahoilla ovat olleet kaikki muut paikalliset tanssitaiteilijat, mukaan lukien myös minun jälkeeni ammattiin valmistautuneita.

Taiteen keskustoimikunnan uusi johtaja Berndt Arell on nostanut esille tarpeen taideapurahojen päätösten läpinäkyvyydelle. Tähänastinen keskustelun puuttuminen johtuu mm. taiteilijoiden pelosta kritisoida apurahajärjestelmää sen pelossa, että kritiikki aiheuttaa kritisoijan jäämisen jatkossa ilman apurahoja.

Apurahojen myönnössä taiteelliset perusteet ratkaisevat. Tämä on ainoa peruste mikä apurahapäätöksistä ulospäin kerrotaan. Tulkinnanvaraisuudessaan tätä perustelua on kuitenkin mahdollista soveltaa miten tahansa ja kun työskentelyapuraha jää saamatta vuosi toisensa jälkeen, syitä ei voi kuin arvailla.

Mikäli päätöksien perusteet olisivat avoimempia, arvailuja ei tarvittaisi ja luottamus järjestelmään kasvaisi.

Taiteellisen tason heikkoudesta ei kohdallani voine olla kysymys, koska jokainen teokseni on kelvannut rahoitustahoille. Kuitenkin pidempiaikaisesti jääminen työskentelyapurahojen ulkopuolelle ei anna muuta mahdollisuutta kuin etsiä töitä alueen ulkopuolelta. Näin nykyinen järjestelmä edesauttaa alueellisten resurssien hukkaamista.

Kansallisesti merkittävää uraa – kansainvälisestä puhumattakaan – ei ole mahdollista rakentaa pienillä kohdeapurahoilla jotka harvoin nousevat edes normaalin kuukausipalkan tasolle. Työskentelyapurahojen antama mahdollisuus keskittyä kehittämään taiteellista ilmaisua on välttämätöntä.

Tämä on Suomea yleisempää mm. ranskalaisessa kulttuuripolitiikassa eikä ole sattumaa, että maailman tanssifestivaaleilta löytyy jatkuvasti tasokkaita ranskalaisia teoksia. Ranskalaiset ovat myös tunnettuja vireästä yhteiskunnallisesta keskustelusta. Suomalaiset tunnetaan edelleen vaikenemisesta.

Toisaalta, näinhän on ollut aina. Miksi aloittaa muutos juuri Oulusta?

Sami Henrik Haapala

Koditon näyttelijä FIA, tanssija ja dj, kotipaikka Oulu

A post about the Finnish artist grant system. Full post in the Finnish version of the page.

This page is for selected ramblings on various subjects ranging from acting techniques to experimental contemporary dance to clubs.

Finnish and English parts of the blog include slightly different posts.