/  Stuff

Tämä sivu koostuu näyttelijäntyöhön, nykytanssiin ja klubeihin liittyvist√§ höpinöistä - ja lukuisista ennakoimattomista sivupoluista.

Englanninkielinen versio tästä sivusta sisältää osittain eri kirjoituksia.

KLUBIMIKSAUS – Esitystaiteesta ja uudesta kaupunkikulttuurista, osa 4

Friday, July 20th, 2012

Tämä artikkeli julkaistiin Esitys -lehden numerossa 2/2012. Juttu löytyy suomeksi kokonaisuudessaan täältä.

 

 

 

 

La Corneuvessa. Kuva: Guy Thouvignon.


KLUBIMIKSAUS – Esitystaiteesta ja uudesta kaupunkikulttuurista, osa 3

Wednesday, July 11th, 2012

Tämä artikkeli julkaistiin Esitys -lehden numerossa 2/2012. Jutun voi lukea suomeksi kokonaisuudessaan täältä.

 

 

 

 

 Julistekuva: Ville Ranta.

 

KLUBIMIKSAUS – Esitystaiteesta ja uudesta kaupunkikulttuurista, osa 2

Sunday, June 3rd, 2012

Tämä artikkeli julkaistiin Esitys -lehden numerossa 2/2012. Juttu löytyy suomeksi kokonaisuudessaan täältä.

 

 

 

 

Kuva: Mika Kamula

 

KLUBIMIKSAUS – Esitystaiteesta ja uudesta kaupunkikulttuurista

Sunday, May 27th, 2012

Tämä artikkeli julkaistiin Esitys -lehden numerossa 2/2012. Juttu löytyy suomeksi kokonaisuudessaan täältä.


 

 

 

 

 


¬†Kuvat: Tomi ‘Todistaja’ Hurskainen.

 

Moodswings -klubin ensi-ilta!

Thursday, May 17th, 2012

Viime lauantaina pidimme uuden klubikonseptin Moodswings ensi-illan Café Kauppayhtiöllä Rovaniemellä. Koko postaus löytyy englanninkieliseltä puolelta.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SISURAJA

Sunday, January 2nd, 2011

 

Muutama kuva Sisuraja -klubilta 10 vuoden takaa. Koko postaus löytyy englanninkieliseltä puolelta.

Sarjaitsemurhaaja Demo #1

Monday, May 18th, 2009

Tässä work-in-progress -video sarjasta, jota työstän parhaillaan. Videon pituus 1 min.

Sarjaitsemurhaaja Demo #1

Avoimuuden aika?

Wednesday, March 18th, 2009

(Julkaistu sanomalehti Kalevassa 17. 3. 2009.)

Avoimuuden aika?

Olen toiminut ammattitaiteilijana Oulun seudulla vakituisesti vuodesta 2004 ja sitä aiemmin osa-aikaisesti. Tänä aikana olen saanut kaikkiin teoksiini kohdeapurahoja niin paikallisesti kuin kansallisestikin ja olen tehnyt yhteistyötä lukemattomien yritysten, festivaalien, ravintoloiden ja yhdistysten kanssa. Olen myös ainoa, jonka oululaista tanssiteosta on esitelty Kymmenen Uutisissa.

Kyse ei myöskään ole marginaalitaiteesta. Aloitteestani viime syksyllä järjestetty Kadonnut Kaupunki tavoitti noin 1200 katsojaa, joka ylittää moninkertaisesti mm. monien alueen taidefestivaalien yleisömäärät.

Työskentelyapurahaa en ole kuitenkaan saanut vielä kertaakaan. Samalla ajalla paikallisilla työskentelyapurahoilla ovat olleet kaikki muut paikalliset tanssitaiteilijat, mukaan lukien myös minun jälkeeni ammattiin valmistautuneita.

Taiteen keskustoimikunnan uusi johtaja Berndt Arell on nostanut esille tarpeen taideapurahojen päätösten läpinäkyvyydelle. Tähänastinen keskustelun puuttuminen johtuu mm. taiteilijoiden pelosta kritisoida apurahajärjestelmää sen pelossa, että kritiikki aiheuttaa kritisoijan jäämisen jatkossa ilman apurahoja.

Apurahojen myönnössä taiteelliset perusteet ratkaisevat. Tämä on ainoa peruste mikä apurahapäätöksistä ulospäin kerrotaan. Tulkinnanvaraisuudessaan tätä perustelua on kuitenkin mahdollista soveltaa miten tahansa ja kun työskentelyapuraha jää saamatta vuosi toisensa jälkeen, syitä ei voi kuin arvailla.

Mikäli päätöksien perusteet olisivat avoimempia, arvailuja ei tarvittaisi ja luottamus järjestelmään kasvaisi.

Taiteellisen tason heikkoudesta ei kohdallani voine olla kysymys, koska jokainen teokseni on kelvannut rahoitustahoille. Kuitenkin pidempiaikaisesti jääminen työskentelyapurahojen ulkopuolelle ei anna muuta mahdollisuutta kuin etsiä töitä alueen ulkopuolelta. Näin nykyinen järjestelmä edesauttaa alueellisten resurssien hukkaamista.

Kansallisesti merkitt√§v√§√§ uraa ‚Äď kansainv√§lisest√§ puhumattakaan – ei ole mahdollista rakentaa pienill√§ kohdeapurahoilla jotka harvoin nousevat edes normaalin kuukausipalkan tasolle. Ty√∂skentelyapurahojen antama mahdollisuus keskitty√§ kehitt√§m√§√§n taiteellista ilmaisua on v√§ltt√§m√§t√∂nt√§.

Tämä on Suomea yleisempää mm. ranskalaisessa kulttuuripolitiikassa eikä ole sattumaa, että maailman tanssifestivaaleilta löytyy jatkuvasti tasokkaita ranskalaisia teoksia. Ranskalaiset ovat myös tunnettuja vireästä yhteiskunnallisesta keskustelusta. Suomalaiset tunnetaan edelleen vaikenemisesta.

Toisaalta, näinhän on ollut aina. Miksi aloittaa muutos juuri Oulusta?

Sami Henrik Haapala

Koditon näyttelijä FIA, tanssija ja dj, kotipaikka Oulu